Know your stuff !!! Normale, maar lastige stress reacties van je lichaam na een heftig of extreem incident. (bron o.a. www.psychowijzer.nl van het fonds psychische gezondheid)

De stress verschijnselen wisselen elkaar af: het ene moment heeft het slachtoffer last van herbeleving reacties en dan weer overheersen de vermijding reacties.

Voorbeelden

Herbeleving reacties

  • je beleeft het incident opnieuw, met de beelden, het geluid en de geur alsof het jou op dat moment gebeurt ( in werkelijkheid ben je veilig)
  • je denkt steeds maar aan wat er gebeurt is, je kunt het niet stoppen
  • je ziet iedere keer dat nare beeld voor je, of je dat nu wilt of niet
  • je slaapt onrustig, je hebt nachtmerries of nare dromen
  • je voelt je angstig als er iets gebeurt wat met het incident te maken heeft
  • lichamelijke ( angst) reacties zoals, zweten, trillen, hartkloppingen, benauwdheid, duizeligheid als er iets is dat op het incident lijkt
  • plotseling huilen

Vermijding reacties

  • je vermijd om over het incident te praten, te denken of er iets over te voelen
  • je vermijd de plek waar het gebeurd is, je wilt niet terug naar de plek, het werk en de mensen
  • je bent een belangrijk deel van het incident kwijt, dat kun jij je niet herinneren
  • je hebt eigenlijk nergens zin in, er komt niet veel uit je vingers
  • je voelt je verdoofd, wezenloos, “watten in je hoofd”
  • je leeft op de automatische piloot
  • sommige mensen gaan hard en veel werken om er niet aan te hoeven denken of
  • ze gaan drinken of drugs gebruiken
  • anderen gaan slaapmiddelen of kalmeringsmiddelen gebruiken
  • je hebt geen zin meer in seks

Vermijding beschermt tegen de heftige emoties die het gevolg zijn van een traumatisch incident. Het zorgt ervoor dat bijna ondraaglijke herinneringen maar stukje bij beetje tot iemand door dringen.

Alertheid reacties en spanningsverschijnselen

  • je ligt te denken en te piekeren over wat er gebeurd is
  • je kunt niet in slaap vallen, je bent klaar wakker
  • als je in slaap valt, dan slaap je heel licht en bent elke keer wakker
  • je bent geïrriteerd en kunt weinig hebben, je wordt boos over niets
  • je bent boos en hebt het gevoel te “ploffen”
  • je kunt je niet concentreren, je vergeet veel en bent er met je hoofd niet bij
  • je bent waakzaam, hyper alert
  • heftige schrikreacties
  • vermoeidheid
  • lichamelijke reacties zoals onrustig of gejaagd voelen
  • spanningsklachten zoals hoofdpijn, maagpijn, schouders zitten vast.

Andere mogelijke reacties

  • schuld en schaamte, je voelt je schuldig over dat jij je collega niet hebt kunnen helpen of een dienst geruild hebt. Je schaamt je over je reacties tijdens en na het incident. Je wilt niet “zwak “zijn.
  • je weet niet hoe het in de toekomst verder moet
  • je bent bang omdat, je het basis gevoel van veiligheid kwijt bent, je voelt je kwetsbaar